Тема: Визначення ціни ринкової рівноваги з урахуванням
функцій попиту і пропозиції за ціною”
РОЗВ’ЯЗАННЯ ЗАДАЧ
Мета уроку: узагальнити і систематизувати отримані
теоретичні знання про попит, пропозицію та ринкову рівновагу, навчити
застосовувати їх для розв’язання задач: визначати рівноважну ціну, обчислювати
надлишок споживача та виробника; будувати криву попиту та пропозиції за
вихідними даними; графічно інтерпретувати впливи різних чинників на попит і
пропозицію;
розвивати логічне і економічне мислення;
виховувати
економічне мислення, зацікавленість до предмету
Тип уроку: закріплення та застосування знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
1.
Організаційний
момент.
2.
Актуалізація
опорних знань.
На минулих
уроках ми вивчали тему «Попит, пропозиція і ринкова ціна». Отже давайте з вами
пригадаємо основні поняття з цих тем (фронтальне
опитування):
-
Попит
– це…?
-
Пропозиція
– це…?
-
Ринкова
ціна?
-
Сформулюйте
закони попиту і пропозиції.
Гра «ЗГОДЕН-НЕ ЗГОДЕН»
-
Якщо
ринкова ціна вища за рівноважну, то виникає дефіцит товарів (ні, навпаки,
виникає надлишок товару);
-
Якщо,
споживач невзмозі сплатити гроші за свій товар, то це буде лише потребою, а не
попитом? (так, попит буде лише
тоді, коли споживач має кошти на певний товар);
-
Збільшення
розмірів податків призводе до зсуву привої попиту праворуч (ні, податки впливають на пропозицію);
-
Якщо ціни зростають, а інші умови
залишаються незмінними, то
величина пропозиції зростає (так,
закон пропозиції);
-
На
попит не впливають ціни на ресурси (так,
ціна на ресурс впливає на пропозицію)
3.
Оголошення
теми і мети уроку
Тема
«Розв’язання задач». Сьогодні на уроці ми узагальнимо і систематизуємо отримані
теоретичні знання про попит, пропозицію та ринкову рівновагу, навчимося
розв’язувати задачі з даної теми; визначати рівноважну ціну графічно, будувати
криву попиту та пропозиції за вихідними даними; графічно інтерпретувати впливи
різних чинників на попит і пропозицію.
4. Практичне застосування знань умінь і навичок.
(робота
в групах)
Задача 1. Показати
схематично зміни в попиті чи пропозиції під впливом певних подій:
Подія І: внаслідок економічного спаду доходи місцевих жителів
зменшилися
Зменшення доходів
– чинник D. Попит зменшиться,
внаслідок цього знизяться P і Q
Подія
ІІ: цього року фермери зібрали рекордний урожай
зернових
Високий врожай – чинник S. Пропозиція збільшиться,
внаслідок цього ціна борошна знизиться, а обсяг зросте
Подія
ІІІ: взимку, коли
запаси свіжих овочів і фруктів закінчуються, українці частіше готують вареники,
млинці та паляниці
Зміна смаків – чинник D. Попит зросте, рівноважні ціна і
обсяг продаж збільшиться
Подія
ІУ: під час спаду в
економіці збанкрутували два старих борошномельних комбінати
Зміна кількості виробників – чинник S. Пропозиція скоротиться,
рівноважна ціна зросте, рівноважний
обсяг зменшиться
Задача 2.
Функції
попиту і пропозиції певного товару на місцевому ринку борошна задані функціями QD
= 50 – 2P і QS = 20 + 4P , де Р – ціна одного кілограма борошна, QD
– величина попиту на борошно в кілограмах, QS – величина пропозиції
борошна місцевими продавцями в кілограмах
Обчисліть
рівноважну ціну та рівноважний обсяг попиту і пропозиції, а також рівноважний
обсяг продажу в грошовому вираженні.
Розв’язання:
1) У стані рівноваги обсяг попиту має дорівнювати обсягу
пропозиції:
QD = QS;
50 - 2Р =20+4Р,
-6Р=-30;
РЕ = 5
2) Підставивши значення рівноважної ціни в рівняння
попиту (або пропозиції), отримаємо значення рівноважного обсягу:
Qd = 50 – 2*5 = 40 кг = Qs.
3) Помноживши рівноважний обсяг продажу на рівноважну
ціну, отримаємо рівноважний обсяг продажу в грошовому вираженні (загальний
виторг):
TR = Q*P = 40 * 5
= 200 кг
Побудуйте графіки попиту і пропозиції цих функцій.
Робота
в групах
Завдання
5: Визначте алгебраїчним
методом, яке явище ( дефіцит або надлишок товару) виникне на даному ринку, якщо
місцеві виробники або влада будуть утримувати ціну на товар:
А) на рівні 7 гривень за кг;
Б) на рівні 2 гривень за кг.
Завдання 6:
попит і пропозиція знизилися відповідно
на 10 % і 20 % за кожного значення ціни. Визначте нові функції попиту і
пропозиції на борошно.
QD1 = 0,9 (50 – 2P)
QD1 = 45 - 1,8Р
QS1 = 0,8 (20 +
4P)
QS1 = 16 + 3,2Р
Перегляд і обговорення відеоролику
Запитання
до обговорення (мікрофон)
- Що
э рушійною силою появи нових професій в суспільстві;
- Під
дією яких законів формується зарплата для цих професій?
- Якби
вам завтра довелося заробляти самостійно гроші, яким би чином запропонували б ви себе на ринку
праці?
Підсумки уроку (оцінювання)
Домашнє завдання
1.
Написать
есе на тему «як би мені завтра довелося заробляти гроші…»
Задача.
Функції попиту і пропозиції певного товару на місцевому
ринку борошна задані функціями QD = 21 –
P і QS = 60 + 8P , де Р – ціна одного кілограма борошна, QD – величина попиту
на борошно в кілограмах, QS – величина пропозиції борошна місцевими продавцями
в кілограмах
Обчисліть :
1) рівноважну ціну та рівноважний обсяг
попиту і пропозиції
2) рівноважний обсяг продажу в грошовому
вираженні.
3) Побудуйте графіки попиту і пропозиції
цих функцій.
4)
попит і пропозиція знизилися
відповідно на 10 % і 20 % за кожного значення ціни. Визначте нові функції
попиту і пропозиції на борошно.
Немає коментарів:
Дописати коментар